EK-blogi

Näkevätkö eläimet värejä? (Laura Stinchfield)

Lauran artikkeli Santa Barbara Independentissä, 27.4.2013.

Minulta on kysytty muutamaan otteeseen parin viime päivän aikana, että näkevätkö eläimet värejä. Kokemukseni mukaan he kyllä näkevät. Olen kuullut eläinten sanovat asioita kuten: “Voinko saada punaisen, ruudullisen, peiton?” “Minä pidän miehestä, joka ajaa sinisellä autolla.” ja “Voisiko meillä olla kauniita vaaleanpunaisia kukkia talossa?”.

Seuraavassa kysyn eläimiltäni: “Näetkö sinä värejä?”

Laura Stinchfield

Luca, puudelini, sanoo: “Haistan paremmin kuin mitä näen värejä. Minä haistan paremmin asioiden välillä olevan eron, kuin että näkisin suuren eron. Mutta näen värejä. Näen, että sinun tukkasi ja minun tukkani ovat samanlaiset.”

Makia, täysin valkoinen kissani, sanoo: “Näen värejä. Tiedän, että ruoho on kirkkaan väristä ja tiedän, että taivas on kirkkaan värinen. Tiedän, että tuolini on punainen ja minä tiedän, että talomme väri on kissanmintunvihreä.”

Serafina, harmaa kissani, sanoo: “Minä tiedän, että minulla on kaunis oranssi kaulapanta ja että se on kirkas väri. Tiedän, että veden ja väri on sama kuin taivaan väri.”

Bean, kanini, sanoo: “Tiedän, että minun porkkananvarteni ovat samaa tervettä väriä kuin ruoho takapihalla ja minä tiedän, että minun hiekkalaatikkoni on samaa väriä kuin bambu.”

Stormy, Australianpaimenkoirani, sanoo: “En näe enää niin hyvin. Kaikki on hieman utuista, kuin sumussa, joka nousee mereltä, mutta ennen kuin silmäni kävivät sumeiksi minä näin kaikki värit, mitkä ihmiset näkevät. Minä uskon, että eläimet tuntevat värejä enemmän, kuin ihmiset. Minä en voi hyvin punaisen värin lähellä. Se saa minut tuntemaan oloni sellaiseksi, kuin olisin sairas.”

Seamora, papukaijani, sanoo: “Kyllä, minä näen kaikki värit, kirkkaampina kuin sinä ne näet. En pidä tummista väreistä; ne saavat minut surulliseksi. Kirkkaat värit saavat minut tuntemaan, etten ole yksin ja että ympärilläni on onnellisuutta.”

Jubilee, appaloosaurheilijani, sanoo: “Näen oranssit porkkana. Minun on kerrottava sinulle, että minä näen enemmän syvyyksiä ja välimatkoja kuin sinä. Joskus minä hätkähdän ihmisten vaatteiden värejä, ja minä ihailen hevosia, joilla on täpliä heidän kehoissaan.”